zaterdag, 18 november 2017

Wat doen we?


Wat doet de dierenambulance?

Het helpen van zieke en gewonde dieren.

Onze voornaamste taak is natuurlijk het verlenen van eerste hulp, zowel aan zwerfdieren als aan huisdieren.
Bij een verkeersongeval of een ongelukje in huis vervoeren wij het gewonde dier naar de dierenarts.
Ook bij acute ziekte zijn wij snel ter plaatse.
Niet alleen als het om honden of katten gaat verlenen wij assistentie maar ook wanneer het handelt om een zieke hamster , vogel of schildpad staan wij paraat.
Voor eerste hulp ter plaatse berekenen wij een vergoeding, tenzij het gewonde dier een zwerfdier of een in het wild levend dier is. In dat geval is onze hulp gratis en zorgen wij tevens voor een goede opvang naderhand.
De medewerkers van Dierenambulance Gelderse Vallei hebben een Dieren-EHBO diploma, maar toch moet meestal de dierenarts naar het dier kijken. 


Vogelopvang.

U kunt altijd een beroep op ons doen wanneer uw eigen papegaai, kanarie of parkiet in moeilijkheden zit.
Daarnaast bieden we hulp aan in het wild levende vogels, wanneer deze ziek of gewond zijn.
Wanneer het slachtoffer ernstige verwondingen heeft,dan brengen we hem eerst voor behandeling naar een dierenarts.
Daarna brengen we het dier naar de vogelopvang


Egelopvang.

Egels die ziek of ondervoed zijn, hebben professionele hulp nodig.

Wanneer u een egel vindt die zich niet oprolt bij aanraking, dan heeft u waarschijnlijk te maken met een zieke egel.

Ook met een egel die onrustig rondjes loopt of zich al schuddend voortbeweegt is iets niet in orde.
Datzelfde geldt wanneer hij vieze ogen heeft, omvalt of voortdurend loopt te hoesten.
In zo'n geval kunt u ons het beste meteen bellen.
Wij halen de egel op en brengen hem naar de Egelopvang.


Ophalen van gevonden dieren.

Als mensen melden dat ze een dier hebben gevonden, halen wij het dier op.
Wij gaan eerst altijd na of het dier gechipt is. Wij hebben een chipreader in de ambulance.
Is het dier gechipt dan kunnen wij binnen enkele minuten de eigenaar achterhalen.
 Is het dier niet gechipt dan gaan wij na of iemand zich gemeld heeft die zijn dier kwijt is.

Onze centrale houdt een registratie bij van alle vermiste en gevonden dieren.
Als een gevonden dier bij ons geregistreerd staat, wordt de eigenaar gebeld, zodat het dier weer snel thuis is.
Helaas kunnen we niet altijd het dier direct weer naar huis brengen, omdat de eigenaar nog niet gebeld heeft of omdat mensen het dier expres ergens achter hebben gelaten.
Die dieren brengen we dan naar het dierenasiel ‘de Hof van Ede’. waar ze kunnen wachten totdat de eigenaar alsnog belt.
Als dat na een paar weken niet is gebeurd, wordt er een nieuw baasje voor het dier gezocht.


Identificatie van gevonden dieren.

Veel dieren komen onnodig in het asiel terecht omdat de eigenaar op dat moment niet achterhaald kan worden.
Dit is vervelend voor dier en eigenaar. Daar komen dan ook nog eens de kosten van dierenambulance en asiel bij.
Ook bij dode dieren is identificatie belangrijk.
Het dood gevonden dier of aangereden dieren die later zijn overleden, bewaren wij veertien dagen in onze vriezer.
Meldt de eigenaar zich dan kunnen wij de eigenaar alsnog een (trieste) zekerheid geven.  Hieronder staan de mogelijkheden om uw huisdier te identificeren met de voor- en nadelen.  
Een penning is duidelijk leesbaar, het adres en/of telefoonnummer is direct beschikbaar, maar het dier kan de penning verliezen en de penning kan door derden verwijderd worden.  
Koker: de voor- en nadelen zijn vergelijkbaar met de penning, met daaraan toegevoegd dat het onderste deel van het kokertje zoek kan raken.
Een chip kent vele voordelen. Een chip niet zoekraken en gaat levenslang mee.
Een chip is goed leesbaar met speciaal afleesapparaat, de Chipreader (aanwezig in onze bussen).
Met behulp van internet is dan binnen enkele minuten de eigenaar bekend.

Bovendien wordt de chip internationaal geregistreerd.

De chip heeft de grootte van een rijstkorrel, maar voor u en uw huisdier goud waard!  
De meeste dierenartsen kunnen de chip inbrengen, dit gebeurt met een pijnloze injectie.
Nadat de chip ingebracht is worden de gegevens van uw huisdier opgeslagen in een speciale databank.
Na ontvangst van uw registratieformulier krijgt u een bewijs van inschrijving, vanaf dat moment is uw huisdier altijd weer thuis te brengen!
De code van de chip kan met een afleesapparaat (reader) worden afgelezen.
De chip zelf doet niets; er zit geen batterijtje in en uw huisdier zal niet eens merken dat hij of zij een chip draagt!
Pas op het moment dat er een afleesapparaat bij de chip wordt gehouden gebeurt er iets.  




Het afleesapparaat geeft een onschadelijk signaal af, waardoor de chip actief wordt en met de identificatiecode van het betreffende dier antwoordt.  
Invloeden van buitenaf hebben overigens absoluut géén effect op de chip!  
Ook wij hebben de chipreader aan boord.
Maar ook bij asiel "De Hof van Ede" , waar de gevonden dieren gebracht worden, kunnen ze de chip aflezen.

 


Registreren van vermiste huisdieren.

 Mocht u uw huisdier kwijt zijn, dan kunt u altijd contact met ons opnemen.
Wij controleren dan of zich al iemand heeft gemeld die uw dier is tegengekomen.

Alle meldingen van vermiste , gevonden of na een ongeval overleden dieren die bij ons binnen komen, worden door ons in de centrale geregistreerd.
Natuurlijk is voorkomen beter dan terugvinden

 


Serviceritten.

 Een dier hoeft helemaal niet ziek te zijn om door ons vervoerd te worden.  

Als U met uw huisdier naar de dierenarts of naar de trimsalon moet, kunt u ons bellen om een afspraak te maken.  
We brengen het dier (en eigenaar) dan naar de dierenarts of de kapper en brengen hen daarna ook weer thuis.
Dit is makkelijk als u geen rijbewijs heeft of geen (grote) auto heeft.



Zorg dragen voor overleden huisdieren.

 Uw huisdier is overleden.
Dit is al vervelend genoeg, maar u moet wel nadenken wat er met uw overleden huisdier moet gebeuren.
Er zijn verschillende mogelijkheden:

1.Cremeren.  
Het cremeren gebeurt bij het huisdierencrematorium ‘De Grebbehof’ in Rhenen. De eigenaar kan kiezen of de as wordt uitgestrooid op een veldje bij het crematorium, of dat hij het as terug wilt in een urn.
De kosten van een crematie hangen af van de grootte van uw huisdier en de keuze van al dan niet een urn.
U kunt bij het crematorium of bij uw dierenarts kenbaar maken dat de dierenambulance het vervoer van uw overleden huisdier naar het huisdierencrematorium moet verzorgen.  

2.Begraven.  
De dichtstbijzijnde begraafplaats voor dieren is dierenbegraafplaats "De Grebbehof” in Rhenen.
De dierenambulance kan zorgen voor het vervoer naar de dierenbegraafplaats.

3.Destructie  
Dit houdt in dat het dier vernietigd wordt samen met andere dode dieren.
Ook dode huisdieren waarvan wij na twee weken nog geen eigenaar hebben gevonden, gaan naar de destructie.


Het helpen van politie en brandweer.

 Politie - en Brandweerkorpsen in de regio zullen nooit tevergeefs een beroep op ons doen.
Daar waar nodig komen we hen direct te hulp.



Informatieve bezoekjes

Instellingen en bedrijven.

Op uitnodiging kunnen wij aanwezig zijn tijdens open dagen bij diverse instellingen en bedrijven.
Wij komen dan met een ambulance, een informatie-stand en enkele vrijwilligers.
De bezoekers krijgen een rondleiding in de ambulance.
De vrijwilligers geven graag informatie over hun werk.

Voor meer informatie: 06-53367018

 


Scholen

 De Dierenambulance Gelderse Vallei komt ook op scholen, waar zij de kinderen iets vertellen over het werk van de dierenambulance.
De kinderen kunnen allerlei vragen stellen en een kijkje nemen in de Dierenambulance.
Als u belangstelling heeft, maak dan een afspraak met de Dierenambulance en kunt u de kinderen een interessante en een leuke les bezorgen.

 

 

 

 


Spreekbeurtenmap.

Ook hebben de medewerkers een map ontwikkeld, boordevol informatie over het werk van de dierenambulance.
Deze map is bestemd voor leerlingen van de basisschool die het leuk vinden een spreekbeurt te houden over het werk van de dierenambulance.
De kinderen mogen de map twee weken lenen.

Voor meer informatie: 06-53367018